Hydrogenbiler

Hyundai ix35 FCEV

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenbil til det norske markedet. Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.

Toyota Mirai

Toyota har lenge satset på hydrogenbiler gjennom ulike prototyper, men lanserte den første serieproduserte bilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og det er antydet en ny oppgradert modell fra 2019. Det selges stadig flere Mirai her i landet og det allokeres gradvis flere biler til Norge.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i en liten serie i 2016 og de første eksemplarene kom til Europa samme år gjennom HyFive-prosjektet, til bl.a. Danmark og Tyskland.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde en tidlig en flåte med Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia, mellom 2010 og 2014. Nå har de lansert en spennende ny modell med et større batteri som kan lades, pluss brenselcelle og hydrogentank som kan fylles.

Hyundai FE Fuel Cell

Hyundai lanserte sin nye konseptbil FE Fuel Cell i mars 2017, med planer om å starte levering produksjonsmodellen i 2018. Bilen reklameres med imponerende 800 km+ rekkevidde og et høyt komfortnivå. SUVen er 20% lettere og 10% mer effektiv enn forgjengeren ix35, og blir også noe større. Det er ventet at dette kan bli en svært populær hydrogenbilmodell her i landet.

BMW 5 Gran Turismo

BMW har bygget en liten serie modell 5 GT hydrogenbiler med heftige spesifikasjoner og komfortnivå. Disse har vært testet siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje.

Kia FCEV

Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Kia har testet en rekke prototyper i USA og Sør-Korea siste tiåret, og har også gjort stor suksess med elbil- og plug-in-modeller de siste årene. Kia deler på forskningsressursene fra Hyundai og det ventes dermed at deres første serieproduserte hydrogenbil henter det ypperste av ytelse fra brenselcelleutviklingen i konsernet.

Audi h-tron quattro concept

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og etablert en engen utviklingsavdeling i Canada, i samarbeid med Ballard. Både VW Passat og Golf har blitt bygget i hydrogenprototyper, men etter å ha konsolidert satsingen er det Audi som nå står for hydrogenutvikingen i konsernet. I 2015 viste Audi fram den elektriske suven E-tron quattro, og med utgangspunkt i denne spreke bilen gikk utviklingen i 2016 videre mot hydrogenvaranten h-tron quattro. Audi sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

Medlemmer