Norge kan i 2021 bli verdens første som tar i bruk en hydrogenferge

I Regjeringens forslag til statsbudsjett har Statens vegvesen fått i oppgave å få på plass en utviklingskontrakt for en hydrogendrevet ferge som kan settes i drift i 2021.

MF Ampere, med kapasitet til 120 biler og 360 passasjerer. (Credit: Vidarlo/Wikimedia Commons)

Samme modell med utviklingskontrakt førte til at Norled i 2012 vant kontrakt på verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge, som skulle settes i drift i 2015. Resten er historie og Norge er nå ledende på batterier i maritim bruk.

Også tidligere har myndighetene bidratt til å utvikle nye maritime framdriftsløsninger. I 2000 var fergen Glutra verdens første med LNG-motorer, og Norge ledende også på det området.

Skaffer forsprang

Klyngeorganisasjon NCE Maritime Clean Tech er strålende fornøyd. Utviklingskontrakten vil hjelpe norsk maritim industri til nok et teknologisk brohode til framtidas nullutslippsteknologi. Norsk industri kan få et forsprang.

- Det meste krevende vil antakelig være å få på plass et regelverk. Det tekniske finner industrien en løsning på, sier Hege Økland, leder for NCE Maritime Clean Tech.

Maritim bransjeforening i Norsk Industri er også glad for utviklingskontrakten.

 -Det høres veldig bra ut. Men vi kunne nok kommet fortere til mål med hydrogenteknologi på skip ved å utvikle det for frakteskip uten passasjerer, sier Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri.

Les mer i artikkel i Teknisk Ukeblad:

http://www.tu.no/artikler/i-2015-ble-norge-forst-ut-med-elferge-na-skal-ny-milepael-nas/358972

Facebook

Twitter